Gry wideo – nowe możliwości fizjoterapii

Gry wideo – nowe  możliwości fizjoterapii
31 sierpnia 06:21 2013 Print This Article

snap_002Pisałem o tej terapii niejednokrotnie na stronie Mateuszka. Wstawiałem filmiki  z jego gier i ruchów które wykonuje dzięki grze  za pomocą Kinecta na Xbox.
Stąd moja determinacja aby Mateuszek posiadał tę konsolę i jak najwięcej gier,(  niestety są drogie) które pozwolą mu na naprawdę skuteczną rehabilitację po przez zabawę.
Ale co tam ja i moje spostrzeżenia. Trzeba opinii fachowców aby stwierdzić to co pragnąłem stosować od kilku lat. Najważniejsze że potwierdzają to o czym pisałem i co zauważyłem już dosyć dawno temu. Poniżej dwa filmy a było ich znacznie wiecej.
http://www.youtube.com/watch?v=a-vfXeNMEGw
http://www.youtube.com/watch?v=u96p50xC7dQ

Marek Szostak
http://www.youtube.com/user/marecki43

Kwartalnik Fundacji „Matio”

„Gry wideo – nowe
możliwości fizjoterapii
są prowadzone od niedawna. Uniwersytecki Szpital w Weronie poddał badaniu 30 chorych na mukowiscydozę.
Badanie zostało podzielone na dwie
części: ćwiczenia na rowerze stacjonarnym, a w innym czasie ćwiczenia
z konsolą Xbox Kinect™. U pacjentów
(36,7% płci męskiej, wiek 8–17 lat,
FEV1
*: 45–101%) badane było tętno, nasycenie tlenem (SpO2) wraz z pomiarem
zmęczenia i uczuciem duszności.
Badanie wykazało brak widocznych
różnic między pomiarem tętna u ćwiczących na rowerze i ćwiczących na
Xboxie™ (p = 0,2). Ćwiczenia na konsoli wywołały mniejsze uczucie duszno-
ści (p = 0,001) i zmęczenia (p <0,0001),
a współpraca zXboxem™ dawała również większą satysfakcję niż jazda na
rowerze (p <0,001). Wyniki tych badań
wskazują, że Xbox™ może pokrywać
zapotrzebowanie układu krążenia na
tlen w takim samym stopniu, jak jazda
na rowerze, przy czym przyjemność
z ćwiczeń jest znacznie większa przy
współpracy z konsolą.
Podobne badanie przeprowadzono
u dorosłych chorych na mukowiscydozę. Uczestnicy brali udział w dwóch
sesjach (oddzielonych od siebie ok.
10-dniową przerwą), w których dokonywano pomiaru tętna i oceny duszno-
ści. Pierwsza sesja polegała na jeździe
na rowerach stacjonarnych aż do momentu, gdy badani nie byli w stanie
kontynuować ćwiczenia (ergospirometryczny test wysiłkowy – CPET). Druga
sesja polegała na ćwiczeniu z użyciem
programu „Your Shape Fitness Evolved”
na Xbox Kinect™ przez 20 minut. Dziesięciu uczestników (mediana [przedział
międzykwartylowy#] FEV1
58 [46]%,
29 [6] lat, 6 mężczyzn) ukończyło badanie. Średnie tętno w ciągu ostatnich
10 minut ćwiczeń z Xbox Kinect™,
wyrażone jako procent tętna maksymalnego osiągniętego wbadaniu CPET,
wynosiło 86% (95% CI: 81–92%).
Powyższe publikacje stanowią podstawę do twierdzenia, że dalsze badania mogą dawać obiecujące wyniki,
a nowoczesne metody staną się urozmaiceniem i alternatywą dla ćwiczeń
osób chorych na mukowiscydozę.
Ćwiczenia fizyczne są ważnym
elementem życia chorych na mukowiscydozę, gdyż aktywność fizyczna
pomaga w efektywniejszym usuwaniu
zalegającego śluzu, a także zwiększa
wytrzymałość mięśni oddechowych.
W życiu większości chorych rehabilitacja oddechowa w postaci ćwiczeń
jest elementem stałym, więc często
mają oni problemy z motywacją lub
wręcz tracą przyjemność wynikającą
z aktywności fizycznej. Czynnikami mającymi wpływ na efektywność ćwiczeń
są m.in.: wsparcie społeczne, aktywny
udział pacjenta, regularność, samozaparcie i zadowolenie, dlatego bardzo
ważne staje się indywidualne podejście
do pacjenta. Wydaje się, że najlepsze
efekty można uzyskać dzięki dobrze
dobranemu programowi ćwiczeń,
a także regularnemu nadzorowi.
Nowością są programy wykorzystujące gry wideo, które pozwalają na
systematyczne przestrzeganie ćwiczeń.
Aktywne gry wideo (AVG) definiowane są jako programy, które pozwalają graczom na interaktywny udział
w grach za pomocą bezprzewodowych
kontrolerów. Przykładem jest konsola
Wii™ (Nintendo Co.), która pozwala
na aktywny udział w grze za pomocą
kontrolera. Ruchy gracza wyświetlane
są na ekranie w postaci ruchów wirtualnych postaci. Natomiast Xbox Kinect™
pozwala na taki sam efekt bez użycia
kontrolera – wystarczają ruchy samego
gracza. W obu przypadkach osoba grająca bardziej skupia się na wykonywaniu
ćwiczeń i czerpie z nich więcej satysfakcji niż w przypadku zajęć tradycyjnych.
Ponadto sprzęt taki jest stosunkowo
niedrogi imoże być stosowany wdomu,
a dzięki specjalnie stworzonym programom terapeuci mogą śledzić, czy
podopieczni prawidłowo wykonują
ćwiczenia. Amerykański Uniwersytet
Sportów Medycznych zaleca wykonywanie ćwiczeń minimum przez 30 minut
5 razy wtygodniu. „Uprawianie” aktywnych gier wideo wywołuje zwiększone
wydatkowanie energii w stosunku do
zwykłego treningu fizycznego, a także
tradycyjnych gier wideo.
Badania dotyczące nowych metod
urozmaicania ćwiczeń poprzez konsole”

Informacje zaczerpnięte z ostatniego Kwartalnika Fundacji „Matio”   bez ich zgody

view more articles

About Article Author

write a comment

0 Comments

No Comments Yet!

You can be the one to start a conversation.

Add a Comment

Your data will be safe! Your e-mail address will not be published. Other data you enter will not be shared with any third party.
All * fields are required.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.